Achtergrond

vrijdag 10 februari 2017

Creativiteit: wat is het?

Regelmatig zie ik dat leerkrachten het begrip creativiteit gebruiken. Maar wat is nou creativiteit?

Laatst zag ik een opdracht, waarbij de leerlingen op hun eigen manier een dier mochten maken. Is dit al creativiteit? Of is het het namaken van een dier op je eigen niveau/ eigenlijk een werkje met autonomie?

De opdracht zou creatiever zijn, wanneer je de leerlingen de opdracht geeft om olifant te maken die van ballet houdt, om giraffe te maken als hij ouder is of om kikker kleren te geven, die ook handig zijn. Kortom door een opdracht te geven, waarbij de leerlingen hun verbeelding optimaal moeten gebruiken, omdat het niet bestaat...
Pas dan ben je bezig met het doorbreken van patronen en dat is creativiteit (Byttebier, 2002; Groot & van der Leij, 2012). Ook sluit je dan pas goed aan bij kerndoel 54, dat om verbeelden gaat. 

Wat vinden jullie vallen onder creativiteit? En hoe werken jullie op school aan de beeldende ontwikkeling?



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen